miercuri, 16 iunie 2010

GAZPACHO ANDALUZ, SUPA DE VARA PERFECTA

Deoarece pe caldurile astea gatitul la aragaz este destul de neprietenos, am prestat rapid o minunatie de supa gazpacho care pe langa faptul ca este delicioasa are si marele avantaj ca se prepara asa cum se serveste, si anume la rece, fara procesare termica. Tehnic vorbind, aceasta supa traditionala spaniola este mai degraba un smoothie decat o supa clasica, deoarece toate ingredientele sunt doar pasate in blender si apoi date putin la rece.

Desigur, ca orice alta reteta faimoasa, si gazpacho beneficiaza de o multime de variatiuni pe aceeasi tema, in functie de inspiratia bucatarului sau de ingredientele pe care le are la indemana, insa eu am mers pentru inceput pe varianta clasica, prezentata si de Jamie in episodul despre Andalucia din seria asta noua, Jamie Does, precum si in cartea omonima. De asemenea, daca doriti sa vedeti si o alta abordare a acestei retete, puteti da o tura pe la Wine and Knives.

Daca n-ati incercat pana acum gazpacho, va garantez ca veti avea o surpriza foarte placuta, asta ca sa nu mai punem la socoteala faptul ca fiind servita rece, aceasta supa actioneaza ca un climatronic la stomac, facand mult mai suportabila caldura de afara :)

Ingrediente (pt cca 1,5 litri de gazpacho)
- 4-5 rosii maricele, cat se poate de coapte si, daca aveti de unde, luati din productie locala, nu din alea fara gust de la supermarket
- 2 ardei grasi medii sau 1 ardei mare (traditional se folosesc verzi, dar puteti pune de care gasiti)
- 2-3 catei de usturoi
- 1 castravete
- 1 sfert de paine relativ uscata (de cateva zile, ce gasiti prin casa, de preferinta paine normala, nu toast feliat)
- 5-6 linguri de ulei de masline (eu am pus dupa ochi)
- 2-3 linguri de otet (traditional se foloseste otetul de Jerez, dar merge cu orice alt otet, bun sa fie)
- sare si piper (dupa gust)
- alte ingrediente optionale: zeama de lamaie, zahar, cateva frunze de menta sau busuioc, suc fresh de portocale, migdale pisate, samd...

Preparare (10 min)
- curatati coaja painii si apoi inmuiati miezul (taiat in cuburi) intr-un castronel cu putina apa (cca 100ml)
- curatati rosiile de pielita (le crestati usor, in cruce, si apoi turnati apa fiarta peste ele cat sa le acopere; dupa cca 1 minut le scoateti din apa, le lasati putin sa se raceasca si apoi curatati pielita incepand de la crestatura) si apoi de seminte (daca vreti, eu unul le-am lasat cu totul), dupa care le tocati grosier
- curatati castravetele de coaja si ardeii de seminte si apoi tocati-i in bucati relativ mari, de cca 2-3cm
- curatati cateii de usturoi de pielita si taiati-i in cateva bucati mai mici
- adaugati rosiile, ardeii, castravetele, ustruoiul si painea inmuiata intr-un blender / liquidizer (eu le-am cladit frumos, in straturi, pentru impresia artistica :)), turnati uleiul de masline si otetul on top si apoi mixati-le vreo 30 de secunde sau cand pana toata treaba se transforma intr-un lichid cremos [NOTA: puteti folosi si un blender vertical, de mana, daca nu aveti liquidizer]
- gustati si asezonati cu sare si piper, adaugati niste apa (ca sa mai subtieze putin supa) si mai mixati inca putin si gata, tocmai ati terminat de preparat primul vostru gazpacho :)
- transferati supa intr-un vas cu capac si bagati-o la frigider pentru cateva ore, cat sa se raceasca bine [NOTA: in cazul in care sunteti grabiti, puteti aplica metoda de racire rapida sugerata de Jamie, si anume adaugati niste cuburi de gheata impreuna cu ingredientele in blender, rezultatul fiind un fel de frappe delicios :)]
- serviti supa gazpacho foarte rece, in pahare sau boluri mici, cu garnitura din feliute de castravete proaspat, ierburi, rosii tocate sau orice altceva va trece prin minte (eu am pus doar un drizzle de ulei de masline si niste piment d'espelette, pentru un pic de zvac :))
Enjoy!

15 comentarii:

  1. si ce se intampla daca nu pun paine? ;;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se intampla nimic, e gazpacho normal, fara paine!

      Ștergere
  2. cate bordeie atatea obiceiuri, ca doar bucatareala nu-i stiinta.

    eu sunt la al treilea rand de gazpacho si am descoperit ca ar trebui inclus ca element obligatoriu si busuiocul.

    cateva frunze de busuioc tocate marunt si presarate pe deasupra chiar inainte sa mananci supa sunt nemaipomenite.

    RăspundețiȘtergere
  3. @mazilique daca vrei pui, daca nu, nu-i pui :))

    devine un pic mai consistenta,mai corpolenta, nu e chiar asa suc lung. in plus se comporta ca un suport de gust pentru restul ingredientelor.

    RăspundețiȘtergere
  4. mda, doar ca eu eram mai pe low carbs asa. da' doua felii acolo nu o sa fie panica, zic :p
    cat despre busuioc, si eu zic ca-i obligatoriu

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mazi: painea ajuta supa sa capete consistenta cremoasa. poti s-o sari din schema daca e musai-musai, insa vei obtine mai degraba un suc de legume decat o supa.
    @Wine and Knives: puneam si eu busuioc daca aveam aseara la indemana si as fi pus si menta daca nu mi-ar fi fost lene sa ies in gradina pe la miezul noptii sa jumulesc niste tufe :))

    RăspundețiȘtergere
  6. ah, sa bei o halba de-asta de la gheata, cand vii acasa din orasul leshinat :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @mazi: pune din aia "100 la 100 integrala din grau/secara, genul ala de toast care arata ca o caramida mica neagra - e mai low on carbs"

    RăspundețiȘtergere
  8. marti am luat pranzul cu fetele in oras si-am mancat un gazpacho. supa asta este una din minunatele inventii ale gastronomiei :)

    RăspundețiȘtergere
  9. bine fry, 10x for the inspiration - gazpacho-ul asteapta la frigider sa i se vina de hac >:)

    RăspundețiȘtergere
  10. cu mare placere. btw, la mine s-a terminat imediat, asa ca azi am facut altul, de data asta si cu niste frunze de busuioc proaspat :)

    RăspundețiȘtergere
  11. azi am facut dupa reteta ta gazpacho - am pus putin ardei iute deasupra si a iesit Iuute...dar buna, racoroasa. First time! Ma intreb daca aceasta supa nu merge fiarta si folosita ca sos pentru ... ceva? o sa incerc .
    Daca vrei sa vezi ce a iesit: http://mydearrecipe.blogspot.com/2010/06/gaspacho.html

    RăspundețiȘtergere
  12. daca vrei sa fierbi gazpacho atunci nu mai pui paine (care e folosita ca agent de ingrosare) si la inceput caleste si o ceapa in niste ulei, iar in the end iti va iesi un sos de rosii, numai bun pentru paste :)

    RăspundețiȘtergere
  13. La mahmureala face minuni! Eu beam cate 2-3 cutii de un litru cand eram mahmur! :))))

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...