marți, 15 decembrie 2009

ZUREK POLONEZ, PROBABIL CEA MAI BUNA SUPA DE IARNA

Dupa aproape doi an de stat in Polonia mi-au ramas la suflet doua mancaruri traditionale de la ei, si anume genialul smalec (se citeste smaletz si este un fel de untura cu bucatele de jumari, ceapa prajita, ciuperci si alte mirodenii, care se unge pe painea de casa si se mananca la aperitiv cu castraveti murati, timp in care creste colesterolul fara numar, fara numar :)) si zurekul, supa alba, acrita cu bors aromat cu usturoi, despre care o sa va povestesc acum.

Zurekul este un staple food omniprezent in Polonia, oarecum similar cu ciorba de burta de la noi. Practic, nu exista restaurant cu specific traditional fara zurek, acesta servindu-se atat simplu cat si in painica de secara cu coaja tare si scobita de miez (care se mananca si ea dupa ce s-a terminat supa). Gustul cel mai apropiat pe care-l pot asocia cu aceasta supa este o combinatie intre ciorba de burta (mai ales datorita culorii si a aromei subtile de usturoi) si ciorba de cartofi cu afumatura si zeama de varza, adica ceva absolut delicios.

Evident, ca mai toate felurile facute de mine, si zurekul se prepara foarte simplu si vi-l recomand calduros. Acum nu bag mana in foc pentru gradul de autenticitate, insa zurekul facut de mine a iesit foarte, foarte yummi, perfect drept comfort food pe vremea asta friguroasa. Ca fapt divers, pot sa pun pariu ca oricui a avut sansa sa guste vreodata zurek de la mama lui in acest moment ii cam ploua-n gura, ceea ce de altfel va doresc si voua. :))

Ingrediente (pentru 6-8 persoane)
  • 2 cepe medii
  • 1 sfert de telina mare
  • 1 pastarnac
  • 3-4 morcovi
  • 10-15 ciuperci maricele
  • 3-4 cartofi medii
  • 10 catei de usturoi
  • 4 carnati grosi, de preferinta afumati (dar nu uscati)
  • 300g smantana (de preferinta varsata, de la piata, ca e mult mai buna pentru ciorbe)
  • 2-3 lingurite de maghiran uscat
  • 1 litru de borsh 
  • 3-4 oua fierte tare (curatate si taiate in doua)

Preparare (60 min + 10 min pregatire)
  • mai intai de toate, cumparati o sticla de borsh de 1L din orice supermarket (Mega Image, Carrefour, etc), puneti in borsh cam 4-5 catei de usturoi zdrobiti si apoi lasati-l la aromat in frigider pentru 2-3 zile (reteta originala poloneza se face cu zakwas, care e un borsh fermentat direct cu usturoi, dar metoda mea e un substitut ok)
  • puneti cca 2L de apa intr-o oala mare si adaugati ceapa, telina, pastarnacul, morcovii, usturoiul, ciupercile intregi si 2-3 lingurite de sare
  • cand incepe sa fiarba, reduceti focul putin si adaugati carnatii (intepati cu furculita, sa nu se sparga) si lasati sa fiarba la foc mic cca 30 de min, dupa care scoateti carnatii si ciupercile si strecurati supa in alta oala (eu am aruncat legumele fierte, dar poate voi gasiti ceva de facut cu ele)
  • puneti din nou zeama strecurata in oala, adaugati cartofii, curatati si taiati in cubulete de 2-3cm, si lasati sa fiarba inca cca 20 de min (pana cand cartofii sunt aproape fierti)
  • intre timp taiati carnatii si ciupercile in felii de cca 1 cm si adaugati-le peste cartofi cand acestia sunt aproape fierti (verificati unul cu furculita, care trebuie sa intre usor in cartof)
  • in acest moment culegeti cu o lingura grasimea de la suprafata si apoi adaugati borshul cu usturoi (prin strecuratoare, sa nu ajunga si usturoiul in ciorba) si mai fierbeti cca 5 min, dupa care adaugati smantana si maghiranul uscat (word of advice de la mama: nu adaugati borsul inainte sa se faca cartofii, ca altfel acestia o sa se intareasca)
  • amestecati bine pana se dizolva smantana si apoi serviti cu o jumatate de ou fiert si cu felii groase de paine de casa


Enjoy!

11 comentarii:

  1. Am mancat si eu Zurek(se citeste Jurek) in Polonia. Mi-a ramas la suflet si asteptam momentul sa gasesc reteta pe net. Si despre friptura de vita, facuta la orice ordinar Applebee's din America, ma intrebam cum de este cu 100 de clase peste cea din restaurantele de fite din Bucuresti(unde pentru o cina modesta de 10 persoane, firma unde lucrez a platit 3000 de lei si bacsisul de 10%). Multumesc de aceste 2 retete!
    Am sa incerc acum vita, problema e ca nu stiu daca ce am scos eu din frigider e muschiuletz... Si nici termometru de carne nu am. E ultima data cand o sa mananc chestia aia atzoasa :)

    RăspundețiȘtergere
  2. pai e simplu, daca arata ca un muschiulet, ingust si lung si mai subtire la un capat, atunci e ok. :)
    iar termometru de carne se gaseste la Ikea sau pe la magazinele online precum www.pentrugatit.ro, dar pana la urma se poate si fara, prin incercari repetate pana iti iese cum iti place
    bafta!

    RăspundețiȘtergere
  3. Azi fac si eu Zurek. Nu am stiut de supa asta. I love toate supele :D si pe unde merg incerc sa mananc ceva bun.

    RăspundețiȘtergere
  4. bravo! sa-mi spui cum ti-a iesit.:)

    RăspundețiȘtergere
  5. Super tare supa asta :D
    Am avut bors de casa de la o pacienta a mamei mele si carnati de casa facuti de noi :D
    Eu am pus inapoi si un pic de morcov si e super OK.
    Usturoiul pisat nu l-am pus in bors ci am facut un mujei sa-si puna fiecare cat vrea.

    Uite o poza pentru ceea ce am facut:
    http://farm5.static.flickr.com/4046/4296779797_1e9242161e_b.jpg

    {Copiaza tot linkul}

    Multumesc de retete!

    Din ce am vazut, tot ce faci e pe gustul meu.
    Multe am si facut (curry, raita, sushi, supa thai......)

    RăspundețiȘtergere
  6. ma bucur ca ti-a placut, desi ce ai facut tu nu prea e zurek, pentru ca zurekul are la baza exact borsul cu usturoi (care, btw, e mult mai subtil si mai delicat decat mujdeiul, deoarece usturoiul nu ajunge in supa ci doar isi infuzeaza aromele in bors, dupa care e aruncat).

    oricum, acum ai criteriu de comparatie daca data viitoare te hotarasti sa faci supa cu bors aromat cu usturoi :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Exact :)
    Assa am sa si fac dar cum abia azi am descoperit reteta am vrut sa o si incerc si nu aveam timp sa "parfumez" borsul cu usturoi :D
    Cu siguranta ai dreptate mai ales ca ai si mancat originalul.

    RăspundețiȘtergere
  8. Este o reteta de restaurant, nu cea originală.
    Exemplu: servită in paine, borș aromatizat, legune sau alte alte chestii, etc.
    Supa Zurek, este o supa cremă si nu o ciorbă!
    Asemănarea cu Ciorba de burtă....poate la culoare....
    Citiți rețeta depe site-urile de profil si in special, poloneze.
    Ne facem doar imagini greșite.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. draga anonimule, dupa 2 ani de stat in Varsovia si zeci de portii de zurek mancate prin toata Polonia, te asigur ca e cat se poate de ciorba, nu supa crema. ce-i drept, exista si zurek sub forma de supa crema, dar la plicuri instant, in supermarkets.

      de asemenea, te mai asigur ca reteta asta, in ciuda improvizatiei cu borsul infuzat (ca la noi nu se gaseste bors facut direct cu usturoi, ca la ei), are exact acelasi gust cu cea din Polonia, ceea ce mie unul mi se pare mai mult decat ok. acum daca tu ai vreo bunica poloneza care stie reteta originala, te rog sa share with the group, sa nu murim ignoranti :)

      Ștergere
    2. Dupa stiinta mea cartofii fierti sunt facuti piure` si cateva linguri se amestecata cu borsul rezultand o usoara supa crema iar in ciorba servita se pun si 1-2 cartofi noi mici prajiti alaturi de carnati si ou !!! ENJOY

      Ștergere
  9. Ciorba facuta dupa aceasta reteta e BESTIALA! Punct final.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...