vineri, 30 aprilie 2010

DULCE DE LECHE (CREMA CARAMEL DIN LAPTE CONDENSAT)

Pentru ca tot mi s-a atras atentia ca nu postez suficiente deserturi, o sa incerc sa ma revansez in posturile care urmeaza cu niste sweets pe care le-am prestat in ultima vreme si promit ca pe viitor o sa le acord o mai mare atentie, chiar daca chez moi dulciurile nu prea sunt extrem de populare, noi nefiind mari amatori de dulcegarii (tearamisu din postul anterior si molten lava cake fiind, desigur, niste exceptii :)).

In cele ce urmeaza vreau sa va povestesc putin despre o crema absolut geniala si care practic se face singura, nefiind vorba de nicio reteta ci doar de o simpla metoda. Este vorba, desigur, despre crema numita dulce de leche, un element de baza al dulciurilor din lumea hispanica (mai ales in America Latina) al carui nume s-ar traduce la noi prin "dulceata de lapte".

Practic, aceasta crema este o reductie a laptelui condensat care produce o crema foarte apropiata de caramel, atat ca textura cat si ca aroma, avand insa in acelasi timp un gust specific, de neegalat si destul de greu de povestit fara a folosi cuvinte precum divin, minunat sau senzational :).

Deoarece la noi laptele condensat nu prea este popular (de fapt nici nu exista in canalele de distributie traditonale), vreau sa subliniez ca in cazul de fata vorbim despre cu totul si cu totul altceva decat acel lapte de cafea (numit in engleza creamer) care la noi este botezat impropriu cu acelasi nume ca si adevaratul lapte condensat (condensed milk). Adevaratul lapte condensat are consistenta unei smantani groase si deja indulcite, iar la noi se gaseste in general pe la bacaniile arabesti (eu le-am luat de la Macelaria Kasap de pe Jiului cu 12 lei cutia de 395ml) sau online, la Expat Shop (14.2 lei cutia de 397ml; atentie, a nu se confunda cu evaporated milk, ca ala e alta treaba).

Dulce de leche se foloseste intr-o multime de moduri, de la simplu spread (precum Nutella) pana la filling in celebrele alfajores (niste cookies de origine araba care sunt extrem de populare in America de Sud, mai ales in Argentina, unde sunt considerate un fel de emblema nationala). Din dulce de leche se pot face si caramele sau poate fi folosit ca frosting sau filling pentru diverse alte prajituri (eu l-am folosit in ambele feluri, atat ca frosting pentru primele mele cupcakes a la Mazi cat si ca filling intr-o minunata reteta de brownie cu dulce de leche, despre care o sa va povestesc in curand).

Principiul de baza in prepararea acestei creme este incalzirea laptelui condensat pentru eliminarea apei si pentru declansarea reactiei Maillard (ceva cu amino acizi, non-enzimatic nu stiu ce si alte bla-bla-uri din astea de chimie organica pe care le-am urat sincer in liceu :)), iar aceasta operatiune se poate face in mai multe feluri de la fiertul usurel la foc mic pentru cateva ore (amestecand mai tot timpul) pana la fiertul cutiei nedesfacute timp de 30-45 de min in oala sub presiune, insa metoda de fata (cea a lui David Lebovitz) este by far cea mai simpla si cea mai safe, deoarece nu exista riscul sa va treziti cu o cutie explodata in bucatarie si nici nu trebuie sa stati de paza la aragaz cu lingura de lemn in mana. :)

Ingrediente (si echipamente)
- 1 cutie de lapte condensat (sau mai multe, ideea e ca va iese aproape tot atata dulce de leche cat lapte condensat folositi)
- un vas de sticla termorezistenta
- 1 tava adanca (de roast)
- 1 bucata de folie de aluminiu
- 1 litru de apa fierbinte
- cateva fire de sare de mare (preferabil fleur de sel, dar nu musai)

Preparare (75 min + 3 min de pregatire)
- preincalziti cuptorul (cam 15 min) la 220C
- turnati laptele condensat in vasul de sticla
- amestecati in lapte cele cateva granule de sare si apoi acoperiti vasul cu folie de aluminiu
- puneti vasul in tava adanca si turnati apoi apa fierbinte astfel incat sa ajunga aproximativ pana la jumatatea vasului de sticla
- bagati tava la cuptor pentru cca 75 min, verificand din cand in cand daca mai e apa in tava (daca apa scade prea mult, mai completati)
- in acest timp laptele se va transforma miraculos in dulce de leche, inchizandu-se la culoare si capatand o consistenta mult mai vascoasa
- scoateti tava din cuptor si lasati vasul de sticla sa se raceasca pentru cca 30 min
- dupa ce s-a racit, amestecati usor cu un tel pana se omogenizeaza (partea de la suprafata e usor mai tare, ca o crusta de pudding, si trebuie mixata cu crema) si apoi transferati crema dulce de leche intr-un borcanel si tineti-o la frigider pana ii gasiti o intrebuintare (asta daca reusiti sa scapati de uriasa tentatie de a o manca pe toata imediat :))
Enjoy!

44 de comentarii:

  1. facui si io din asta, am fiert conservele in apa, insa desfacute, nu m-am simtit destul de aventuros sa risc o explozie (cu toate ca daca sint in apa nu explodeaza fiindca temperatura ramane constant la 100; daca se evapora apa, then you're in trouble). Anyway, dupa ce au stat vreo ora abia isi schimbasera culoarea iar eu nu mai aveam rabdare, asa ca le-am scurs intr-un vas de sticla si le-am dat la microvele, dupa metoda asta http://www.cookingforengineers.com/recipe/255/Dulce-de-Leche
    insa a iesit foarte gros, de-a dreptul dur. fiindca mi s-a parut ca nu prea are nici un gust, l-am amestecat cu ulei de masline, aveam unul grecesc foarte aromat. A iesit ceva interesant, uleiul de masline da o aroma neasteptata si greu de identificat, insa n-as zice ca mai fac. Deocamdata produsul sta la borcan in frigider pina imi vine vreo idee, poate brownies...

    RăspundețiȘtergere
  2. trust me, fa din nou urmand metoda asta si o sa vezi ca iese perfect.

    RăspundețiȘtergere
  3. I trust you. problema mea e ca nu mi se pare ca iese foarte diferit de caramelul clasic, facut cu zahar, unt, frisca...

    RăspundețiȘtergere
  4. chiar daca ar iesi identic (ceea ce nu e cazul, dupa parerea mea), si tot ar merita, ca dulce de leche se face practic singur, fara nici cel mai mic efort, iar rezultatule este perfect de fiecare data cu metoda asta. in plus, n-am testat caramelul clasic in brownie, dar pot sa-ti spun ca dulce de leche se comporta admirabil, ramananand cleios si compact in brownie, ca niste chocolate chips in cookies

    RăspundețiȘtergere
  5. brownies alea ma tenteaza si pe mine, nu le vad pe blogul tau; banuiesc ca urmeaza soon..? cum le faci, a la david lebovitz?

    RăspundețiȘtergere
  6. da x 2, adica urmeaza soon si sunt facute a la David Lebovitz :))

    RăspundețiȘtergere
  7. De cand caut reteta asta celebra. O sa fac si eu. Am incercat odata dar nu era reteta buna si nu mi-a iesit.

    RăspundețiȘtergere
  8. well, incearc-o pe asta si o sa iti iasa beton, I promise :) (btw, tu de unde iei laptele condensat?)

    RăspundețiȘtergere
  9. mersi frumos, eu mi-am tot carat dulce de leche de pe unde am umblat si acum, aflandu-ma in sevraj :), ma pregateam sa incerc metoda cu fiertul cutiilor. asta pare mult mai safe si mai rapida.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce faina arata, am vazut si varianta asta pe un blog iar de incercat am incercat varianta cu conserva fiarta in apa pt 2 ore. Eu le-am fiert acum cateva saptamani si de-abia duminica trecuta am deschis una, am facut niste clatite umplute cu branza de capra si impodobite cu dulce de leche. Am luat vreo 2 linguri din continutul conservei le-am incalzit putin la microunde si am ornat clatitele. De curiozitate incerc si metoda ta cu proxima ocazie. :)

    RăspundețiȘtergere
  11. gata, am facut! azi pregatesc o praji cu el. a iesit bun, cu toate ca ala de la borcan e mai dens si mai colorat.

    RăspundețiȘtergere
  12. probabil ca ala de la borcan mai are si alte chestii in el, gen coloranti si agenti de ingrosare. anyway, daca vrei sa-l faci si tu mai gros, lasa-l mai mult la cuptor, sau tine-l in frigider inainte sa-l folosesti, ca se va intari destul de mult.

    RăspundețiȘtergere
  13. floooorine, chestia asta doar ne pregateste pentru ziua barbatului. eu cu aceasta ocazie, am gatit oua de cocos pe tepusa. de ma apuc sa deslusesc simbolistica, blochez toate serverele cu sensurile acestei retete.

    RăspundețiȘtergere
  14. Poe, next time cand ajung in Budapesta sa ai pregatite tzepusele cu cock balls, regardless how gay that may sound :)))

    RăspundețiȘtergere
  15. asta numai daca te grabesti, maestre, intr-o luna ma intorc acasa, vreau sa-i perpepelesc ouale lui nastase.

    RăspundețiȘtergere
  16. aha, pai atunci ia-le cu tine :))

    RăspundețiȘtergere
  17. gata, am facut banoffee pie cu acel dulce de leche. am facut-o si am apucat si eu o feliuta translucida, ca s-au batut pe ea. mersi inca o data pentru reteta.

    RăspundețiȘtergere
  18. cu mare placere :) o sa postez in curand si ce-am facut eu cu dulcele de leche, si anume o minunatie de brownie, so stay tuned :))

    RăspundețiȘtergere
  19. Off-topic: Puteti va rog sa oferiti abonare prin mail newsletter SI la articolele nou postate pe blog? In caz afirmativ, postati va rog o instiintare in acest sens ca si comentariu la ACEST aerticol, ca "sa ma gaseasca" si sa pot veni sa ma abonez.
    Indiferent de modalitatea de solutionare a rugamintii mele, va multumesc anticipat pt intelegere si bunavointa!

    RăspundețiȘtergere
  20. Victor, te poti abona la RSS feed prin Google Reader, si apoi iti poti seta un email alert

    RăspundețiȘtergere
  21. Solutia este probabil buna, dar neoperanta in cazul meu: desi sunt (putin cam prea) in varsta, sunt prea nepriceput atat in operare PC, cat si in mediul virtual (mailul ar fi singura solutie care sa-mi fie "la indemana"). Oricum, multumesc pt raspuns! Spor si succes in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  22. Victor, dai click aici si apoi apesi pe butonul "Add subscription" din partea de sus dupa care scrii adresa blogului meu in caseta de text care iti apare, dai enter si gata.

    RăspundețiȘtergere
  23. Se gaseste lapte condensat la OK, supermarketul non-stop pe Maria Rosetti (pe langa Icoanei) - si, da, patronul de la OK e arab si aduce tot felul de produse specifice zonei.

    Ultima data cand am luat lapte condensat, cam acum o luna, era 8,5 RON cutia de ~400 ml; nu mai tin minte exact numele marcii, dar stiu ca exista si in varianta light (cu mai putin zahar). Eu l-am folosit la mai multe variante de cheescake si s-a comportat admirabil. Iar azi ma duc sa iau sa ca fac brownies cu dulce de leche :)

    RăspundețiȘtergere
  24. * erata + completari: am luat aseara, are 410 g cutia, marca e Dolilait si costa 7,5 RON. sper ca tocmai am contribuit la pregatirea unei noi batch of delicious brownies :)

    RăspundețiȘtergere
  25. deocamdata mai am Nestle pe stoc de la macelaria Kasap de pe Jiului, insa cand se termina dau o fuga pe la OK, doar sa gasesc loc de parcare, ca e cam trist in zona aia :)

    RăspundețiȘtergere
  26. Asa este, se gaseste lapte condensat si la OK, am vazut zilele trecute, pana acum mi-l aducea o prietena din Republica Moldova.
    Metoda pe care am folosit-o eu este cu fiertul cutiilor in cratita, dupa ce l-am facut 3 gauri cu un cui si ciocan in capac. a mers just fine.

    RăspundețiȘtergere
  27. Florin, daca iti face placere, te astept sa participi la "Dulce provocare" de luna mai, la care unul din ingrediente este "dulce de leche" (am dat link spre postarea aceasta, pentru cei care nu au acces la cel cumparat, sper sa nu te superi) O zi frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  28. Am incercat si eu reteta. Am gasit la Carrefour este sub marca Delatte si este la fel de bun ca cel de la Nestle.
    Spor la bucatarit

    RăspundețiȘtergere
  29. Am facut reteta conform indicatiilor tale si a iesit delicioasa, am pus link spre tine si multumesc pentru inspiratie!
    Aici este :
    http://laboratoruldemagie.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  30. te rog ,spune-mi, unde am gresit?...mi-a iesit un dulce de leche cam zaharisit...mai pot sa-i``fac`` ceva sa-si revina ?!???? in schimb ,mozzarela a iesit suuuper,dupa reteta ta !!

    RăspundețiȘtergere
  31. Lucia, probabil ca l-ai tinut prea mult sau cuptorul tau incalzeste prea tare... poti incerca sa-l mai amesteci cu putin lapte condensat, sa se mai hidrateze putin, sau sa faci altul proaspat, doar sa fii atenta cu timpul

    RăspundețiȘtergere
  32. Eu fac acest desert cu lapte proaspat muls de la vacuta vecinului, lapte pe care-l fierb cateva ore bune cu ceva zahar. Cateodata adaug cateva lingurite de cacao si iese o crema numai buna pentru o choco-pizza ( din aluat plamadit cu maia )

    RăspundețiȘtergere
  33. Iulian, am vazut ca ai si o sursa de lapte de bivolita, motiv suficient pentru mine sa-ti fac o vizita candva, sa facem niste mozzarella di buffala asa cum trebuie :)

    RăspundețiȘtergere
  34. Asa e, am si o vecina cu cateva bivolite ce dau un lapte...o nebunie. Noi luam mereu smantana de la ea si vorba ei...cine mananca / bea vreodata produse facute cu lapte de bivolita, n-o sa mai vrea de vaca :)

    Asa si e...cui i-am dat, a mai vrut.

    Treaba cu mozzarela a fost si primul meu gand cand am citit postul tau :)

    Sper ca in zilele urmatoare sa pot face si eu o sarja.

    RăspundețiȘtergere
  35. HEHEHE eu am facut dulche de leche cu lapte simplu :) de 1.8 grasime si cu yahar si am fiert la foc mic 2 ore A IESIT BESTIALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL :) hihihi si am pus nuca in el macinata si un pic nuca cocos :) si am pus intre foi de napolitana o bunatateeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :)

    RăspundețiȘtergere
  36. Buna Florin,
    Modalitatea asta de pregatire a acestei creme, dulce de leche, mi se pare de departe cea mai ok. E sigur, rapid si oricine o poate face (binenteles, daca detine pretiosul lapte condensat:)). Am incercat si varianta conserve in apa, pe aragaz - posibila bomba cu ceas :), insa ma opresc la metoda ta. Multumesc de tip, iese bestial asa. Spor in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  37. Buna! Gustati inainte din lapte pt ca va treziti ca il faceti degeaba, Eu am cumparat de la mega image, bucuroasa nevoie mare ca am gasit, am pus la facut, am asteptat nu 75 min ca in reteta ci 4 ore (pt ca nu se ingrosa deloc),Suparata am inchis focul, am lasat sa se raceasca, se inchisese la culoare dar tot nu s-a facut cremos,am gustat din el si soc: un gust foarte sarat.(si nu am pus deloc sare cum scrie in reteta)Am luat si de la lidl si tot sarat este.Sincer mi-e si teama sa mai cumpar. Vreau laptele condensat din amintirile mele: dulce,dulce, dulce

    RăspundețiȘtergere
  38. buna, la masina de inghetata Cuisinart ce dimensiuni are bolul? incape in sertar de congelator? multumesc

    RăspundețiȘtergere
  39. Mulumesc mult pt.aceasta reteta!
    Mi-a iesit super!

    Nu iti instalezi NIEUWSBRIEF?

    Tine-o tot asa!

    Salutari,
    Mada

    RăspundețiȘtergere
  40. Din pacate am patit la fel cu Anne, nu s-a intarit si este foarte sarat, tot de la Mega, ceva grecesc marca :(

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...