marți, 27 august 2013

KÜNEFE, CATAIF CU MOZZARELLA GRANAROLO


Probabil ca nu mai e un secret pentru nimeni ca Turcia si bucataria ei senzationala ocupa un loc special in inima mea, aceasta oferind una dintre cele mai interesante si diverse experiente culinare pe care le poti gasi in Europa.

N-o sa va povestesc acum despre minunatiile pe care le-am degustat la ultima vizita in Istanbul deoarece pregatesc un post special dedicat acestora (impreuna cu o surpriza despre care o sa va spun mai multe la timpul potrivit), ci o sa va prezint un desert sezational (care a reusit sa detroneze senzationalul güllac de pe primul loc al preferintelor mele in materie de dulciuri levantine).

Este vorba despre künefe, un desert genial din punctul meu de vedere, fiind in acelasi timp satios si satisfacator, fara sa fie ultra dulce (precum baclavaua sau sarailia). Acest desert este foarte raspandit (sub diverse forme) in zona mediteraneana, putand fi gasit in Grecia, Siria, Liban, Israel sau Egipt.


In esenta, künefe este un cataif (adica o prajitura facuta din fidea foarte subtire si insiropata) umplut cu o branza moale, care se topeste cand acest tip de cataif este bagat la cuptor, transformand acest desert in ceva fabulos. Desi in versiunea originala se foloseste o branza speciala, care se gaseste doar in anumite zone ale Turciei, din experienta personala pot sa va asigur cu mana pe inima ca un künefe preparat cu o mozzarella de calitate nu va va face de ras niciodata in fata unui turc, fie el si cu pretentii gastronomice. :)
In varianta originala, künefe se prepara in niste tavite speciale de metal, in portii individuale cam de dimensiunea unui CD, se rumeneste in cuptorul cu lemne (acelasi in care se face si lahmacun-ul, celebra pizza turceasca despre care sper sa apuc si eu sa va povestesc in curand) si se serveste fierbinte impreuna cu o lingura, doua de kaymak (o crema de lapte foarte apropiata de mascarpone) si cu fistic macinat.
Eu unul am reusit sa ma dotez cu cateva tavite din acestea (dupa multe negocieri cu patronul carciumii din Marmaris de la care le-am luat) si le-am mai vazut apoi de vanzare si in Istanbul, in piata de echipamente si accesorii de bucatarie din spatele bazarului de mirodenii, dar in cele ce urmeaza o sa va arat cat de simplu puteti replica si voi acest desert minunat in bucataria proprie, fara mari complicatii si fara niciun echipament special.

Ingrediente (pt cca 6 portii)
Baza
- 200g mozzarella proaspata (eu am folosit mozzarella Granarolo, varianta in zer, care e perfecta pentru reteta asta)
- 225g fidea de cataif (uscata sau fresh; o gasiti la orice bacanie orientala)
- 125g unt topit + 2 linguri de unt moale (la temperatura camerei)
- 2 linguri de lapte
- 1 lingura de melasa de smochine curmale sau struguri (gasiti la orice bacanie orientala)

Sirop:
- 350ml apa
- 300g zahar
- 1 lingura de zeama de lamaie
- optional: cativa stropi de apa de trandafiri sau apa de flori de portocal

Pentru servire:
- 1 lingura de kaymak (il gasiti la bacaniile orientale) sau mascarpone Granarolo pentru fiecare portie
- 2-3 lingurite de fistic macinat mare (pulsat de cateva ori in blender sau in rasnita de cafea) pentru fiecare portie

Preparare (40 min + 15 min de pregatire)
- incepeti prin pregatirea siropului, punand apa si zaharul intr-o cratita de dimensiune medie; aduceti la fierbere si fierbeti pentru cca 5 min, apoi lasati sa clocoteasca la foc mic inca 15 min; luati siropul de pe foc, adaugati sucul de lamaie (si apa de trandafiri sau portocale, daca folositi) si lasati sa se raceasca usor
- preincalziti cuptorul la 190C
- pulsati de cateva ori fideaua in robotul de bucatarie, cat sa obtineti bucatele mici, de cca 1-2cm (alternativ o puteti taia cu cutitul sau o puteti baga intr-o punga si ciomagi cu facaletul :))
- amestecati cele doua linguri de unt moale cu melasa de smochine si ungeti bine tava (eu am folosit o tava spring form rotunda de cca 25cm in diametru)
- amestecati untul topit cu cele doua linguri de lapte
- presati jumatate din cantitatea de fidea maruntita, cat sa acopere tot fundul tavii si apoi stropiti-o uniform cu jumatate din cantitatea de unt topit amestecat cu lapte
- presarati mozzarella (sfaramata in prealabil in bucatele cat mai mici) intr-un strat uniform deasupra primului strat de fidea
- adaugati restul de fidea (presand din nou bine cu palma) intr-un strat uniform si apoi stropiti cu restul de unt topit amestecat cu lapte
- bagati tava la cuptor (pe gratarul pozitionat in mijlocul cuptorului) pana ce fideaua se rumeneste frumos pe deasupra (cca 35-40 min, in functie de cuptor)
- scoateti tava din cuptor, insiropati künefe-ul uniform cu siropul de zahar, taiati in felii si serviti imediat (e important sa fie fierbinte!), cu cate o lingura de kaymak sau mascarpone Granarolo si niste fistic macinat mare
Enjoy!

15 comentarii:

  1. Imi puteti recomanda, va rog, o bacanie orientala in Bucuresti unde sa pot gasi ingredientele de care am nevoie?

    Multumesc mult! Abia astept incerc reteta!

    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt o groaza de bacanii sau macelarii arabesti, cel putin cate una in fiecare cartier. eu ma duc la macelaria Kasap de pe Jiului, dar mai gasesti la Piata Crangasi, la Piata Domenii (unde e si restaurantul Nasser), pe Colentina, la Piata Matache, pe Berzei, etc, etc. poti gasi aici o harta cu mai multe magazine de specialitate

      Ștergere
  2. Uite ca m-ai făcut curios cu chestia asta.
    Daca ma mișc repede, poate o fac și eu la musafiri în weekend.
    Cu fideaua de cataif cred ca ma descurc dar melasa de smochine, asta mai greu. Care e numele în engleza la chestia asta, dacă ști?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. my bad, era vorba de melasa de curmale, nu de smochine (am corectat). la nevoie se mai poate folosi si melasa de struguri sau orice alt sirop relativ similar (artar, miere, treacle, etc) sau chiar si niste dulceata data putin prin blender, sa devina fina. anyway, melasa de curmale gasesti usor la tine acolo, inclusiv pe Amazon, cu same day delivery, dar e cam scumpa, asa ca mai bine comanzi acelasi brand (Al Wadi) de la Shamra :)

      Ștergere
    2. Am găsit tot ce mi-a trebuit la un magazin turcesc.
      Prăjitura a fost de senzație. Pentru toți 11 la masa aseară a fost dragoste la prima vedere.

      Ștergere
    3. cool! ai gasit si kaymac sau ai pus mascarpone? :)

      Ștergere
    4. Kaymac nu am pus ca am uitat sa intreb de el la magazin:). A mers bine de tot și cu mascarpone

      Ștergere
    5. pai nu prea e mare diferenta. kaymakul e putin mai aerat fata de mascarpone, si parca o idee mai dulce, in vreme ce la mascarpone se simte putin aftertaste amarui de la fermenti. in rest, sunt perfect substituibile.

      Ștergere
  3. M-ai omorat cu reteta asta. Trebuie neaparat sa il fac in weekend. Noroc ca e Nasser aproape de serviciu.

    RăspundețiȘtergere
  4. La nasser n-au taietei. Tu de unde i-ai luat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cauta pe la alte bacanii arabesti sau macelarii halal, sigur o sa gasesti la una dintre ele

      Ștergere
  5. imi place, am mincat la Constanta,cer scuze, ca nu ma pricep prea bine, kataiful am gasit pasta uscata, trebuie fiert? eu nu cred, sau ce sfat imi dati.multumesc

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...