luni, 21 iunie 2010

FESTIN GRECESC

Weekendul trecut am dat o fuga pana in Thassos, cea mai nordica insula a Greciei, aflata la vreo doua ore de mers cu masina de Salonic (unde zboara Taromul si Blue Airul) plus inca o ora cu feribotul (cum am mers de data asta), sau la vreo zece ore de condus din Bucuresti (cum am mers in anii anteriori).

In aceasta mini vacanta de 3 zile m-am revazut cu prietenul Michalis (unde am stat de fiecare data in anii anteriori, hotelul lui avand cea mai misto terasa din Potos, situata exact pe malul marii, de unde anul asta am vazut delfinii jucandu-se la vreo 50m de tarm :)), am dat iama prin gastronomia locala, m-am reimprietenit cu berea Mythos si, desigur, am fost la pescuit cu capitanul Iorgos, prietenul lui Michalis, operatiune care dupa cum puteti vedea in pozele de mai jos, n-a fost tocmai fara rezultate :)
In my defense, pestisorul auriu din prima poza a fost aruncat inapoi peste bord, insa n-a prea avut noroc, deoarece cum a ajuns in apa, cum l-au halit pescarusii care ne-au insotit constinciosi tot drumul, stiind ca n-are cum sa nu le pice si lor cate ceva la afacerea asta :). De asemenea, for full disclosure, Iorgos avea GPS la barca, cu locurile unde trage pestele salvate in memorie, si cu un sonar de pescuit care ne arata exact unde sa aruncam momeala, aceste accesorii (impreuna cu mulinetele electrice, alimentate de la o baterie de masina de pe barca) fiind absolut necesare insa pentru pescuitul la 80-90m adancime.

Si pentru ca experienta weekendului trecut ne era foarte proaspata in memorie, am decis ca weekendul asta s-o facem lata cu un festin grecesc cu tot felul de bunatati despre care o sa va povestesc in continuare.

Branza feta si salata de rosii
- practic, nu exista masa greceasca fara feta si ulei de masline, asa ca aceasta branza minunata nu putea sa lipseasca nici de la festinul nostru :)
- la magazinul grecesc din Piata Floreasca am gasit o branza feta absolut geniala, din lapte capra combinat cu lapte de oaie
- am taiat-o in felii groase si apoi am stropit-o cu ulei de masline si cu niste oregano, procedeu pe care l-am aplicat si rosiilor (btw, au aparut rosiile romanesti la piata, in caz ca vreti sa va aduceti aminte de gustul pe care ar trebui sa-l aiba o rosie adevarata :))

Salata tarama din icre de crap
- daca n-ati incercat pana acum aceasta salata de icre, va rog eu din suflet s-o faceti, pentru ca este absolut minunata (eu a trebuit sa fac doua ture, deoarece prima tura de vreo 250g s-a facut nevazuta impreuna cu doua baghete de la Rue du Pain in doar cateva minute :))
- am luat un borcanel de icre de crap de la pescaria din Piata Floreasca (highly recommended, au tot felul de bunatati pe acolo, inclusiv ton proaspat, la vreo 35 de lei/ kg); daca n-aveti insa drum prin zona, nu-i nimic, gasiti icre de crap sau stiuca si la Carrefour, la pescarie
- am pus in robotul de bucatarie 4 linguri de icre, 2 linguri de ceapa rosie tocata marunt, vreo 6 felii de paine alba, curatate de coaja si inmuiate putin in apa si am mixat toata treaba pana am obtinut o pasta, dupa care, cu robotul mergand la viteza mica, am adaugat progresiv cca 200ml de ulei de masline si vreo 3-4 linguri de suc de lamaie

Branza Halloumi la gratar
- aceasta branza provine din Cipru si, pe langa faptul ca in stare naturala are consistenta de cauciuc, are marea calitate de a se comporta absolut exemplar cand este pusa pe gratar, avand un gust senzational dupa ce este perpelita
- halloumi am luat tot de la magazinul grecesc din Piata Floreasca si l-am taiat felii de cca 1 cm pe care le-am prajit pe gratar cam 3-4 min pe fiecare parte, dupa care le-am pus peste niste rosii si le-am omenit cum trebuie cu niste ulei de masline si oregano

Calamari umpluti cu feta, la gratar
- acest fel este unul dintre cele pe care noi le comandam constant in Grecia, fiind foarte gustos si surprinzator (calamars en surprise, cum ar zice madam Julia :)) si in plus are si avantajul ca este usor de replicat acasa
- am luau 6 calamari fresh de la Metro (am avut noroc sa gasesc calamari de captura, din Argentina, nu din aceia de cultura; intr-unul dintre ei chiar am gasit o hamsie pe care calamarul tocmai o inghitise cand a fost prins :))
- i-am spalat in apa rece, le-am desprins tentaculele impreuna cu capul si apoi i-am curatat de chestiile slimy din interior si de oasele alea care arata ca o bucata de plastic transparent, apoi am curatat si tentaculele de saculetii de cerneala si de cioc (treaba destul de messy, mai ales daca perforati din greseala saculetii aia, dar daca faceti toata operatiunea sub jet de apa rece you should be fine)
- in fiecare calamar am bagat 2-3 bucati de feta, taiate in forma de bastonas cam cat un deget, plus 2-3 felii de rosie, niste feliute de ceapa rosie si niste busuioc, dupa care i-am inchis cu cate o scobitoare si i-am uns putin cu ulei de masline si suc de lamaie, dupa care i-am pus pe grill, cam 5-6 min pe fiecare parte, iar la final am pus pe grill si tentaculele (unse si ele cu ulei de masline si suc de lamaie)

Caracatita la gratar
- daca ati fost prin Grecia nu se poate sa nu fi observat celebrele caracatite puse la uscat in soare pe langa tavernele din port; motivul pentru care se pun la uscat este fragezirea caracatitelor prin eliminarea apei din tesuturi (chestie destul de contra intuitiva, dar cate se poate de reala)
- un alt mod de fragezire, preferat de pescarii mai grabiti si fara taverna unde sa le intinda la soare pe post de capcana de muste si de turisti, este datul cu caracatia de un pietroi (sau de asfalt) pana se inmoaie corespunzator
- desigur, ambele metode sunt destul de peste mana pentru un om normal (sadicii sa ignore aceasta afirmatie :)), asa ca solutia de compromis este fierberea caracatitei inainte de a o pune pe gratar; daca aveti oala sub presiune, lucky you, rezolvati problema in exact 8 min de cand a inceput sa suiere, dar daca nu, va trebui s-o fierbeti la foc mic cu destul de putina apa cca 1 ora sau chiar mai bine.
- dupa ce s-a racit putin trebuie sa-i jumuliti pielea aia rosiatica (se curata foarte usor, don't worry) si apoi s-o taiati in bucati (tentaculele trebuie sa ramana intregi, iar corpul trebuie taiat in 5-6 bucati)
- in acest moment puteti pune caracatita direct pe grill sau o puteti pune la marinat la rece cateva ore in ulei de masline, suc de lamaie, piper, sare, oregano, usturoi si eventual niste vin (eu am sarit peste marinare)
- am uitat sa va spun ca in cazul in care caracatita nu este deja curatata, va trebui sa-i scoateti ciocul (care arata exact ca un cioc de papagal), ochii si ce mai are prin burta la capitolul maruntaie; btw, eu am luat o caracatia fresh de 1.7kg tot de la pescaria din Piata Floreasca, la 55 lei/ kg (acelasi pret ca la Metro)

Pe langa toate astea, am mai pus pe masa si masline umplute cu feta si cu migdale, salata de iaurt grecesc cu feta si rosii uscate (o varianta) si cu masline (cealalta varianta) si salata tzatziki de iaurt cu castraveti si usturoi, toate luate de la magazinul grecesc despre care v-am tot spus, plus o salata greceasca din rosii, castravei, ceapa rosie si feta, dar din pacate pe astea n-am apucat sa le mai pozez, asa ca va trebui sa ma credeti pe cuvant :)

Si pentru ca sa fie treaba treaba, am omenit masa cu niste ouzo botezat cu apa minerala rece (nu suntem mari fani, dar am zis sa ne sacrificam, daca tot e pe concept :)) si cu un vin rosé de Ceptura din 2009 numit Juliette, care a iesit pe locul 3 (cu 82 de puncte!) in topul vinurilor rosé romanesti degustate de Vinul.ro.

Acest vin este un cupaj de Merlot si Cabernet Sauvignon cu arome proaspete de fructe de padure, surprinzator de corpolent si rotund, aproape ca un vin rosu, destul de tare (14.1% alcool, in zona vinurilor frantuzesti), dar este in acelasi timp si usor sampanizat (asemanator cu un vinho verde portughez despre care vreau sa va povestesc in curand), facandu-l cat se poate de placut omului pe timp de vara. Eu l-am luat de la Metro, din camera cu temperatura controlata, la un pret foarte decent, de vreo 35 de lei sticla, ceea ce va doresc si voua.
Enjoy!

21 de comentarii:

  1. o, wow, super :) halloumi avea intr-o vreme si la mega image, chiar un brand cipriot, dar ca toate lucrurile bune nu a durat. Loved the calamari cu feta, must try. Curatatul este messy, dar eu ma simt foarte grown up de cand curat caracatite si calamri fara sa mi se para disgusting

    RăspundețiȘtergere
  2. @Mazi: exact, plus ca acum avem food for the whole week, deoarece ne-am dezmatat doar in familie :)
    @Monica: da, stiu si eu halloumi-ul ala de la Mega Image, dar era groaznic de scump fat ade asta de la magazinul grecesc
    @Carmen: true, true :)

    RăspundețiȘtergere
  3. so, azi am cautat magazinul grecesc din floreasca. era bine pitit!
    am facut halloumi, feta cu ierburi in folie de aluminu, supa crema de ardei capia cu branza de capra, dovlecei la tigaie cu menta si tzatziki.
    maine incerc caracatita si calamarii!

    RăspundețiȘtergere
  4. Yum! I love calamarul! Iar caracatita...hmm...ea imi place cel mai mult in takoyaki, un fel de galuste gummy (aluatul are faina de orez care il face f elastic) cu o bucatica de caracatita la interior si diverse toppinguri...Visez.

    RăspundețiȘtergere
  5. HA! bine-mi pare, ca in iulie plec la mare. la greci, in nordul in care mergem de vreo 8 ani. si ma duc tinta la Dimitri si imi iau feta in folie si gavros si horta. cu o bere Mythos in halba jumatate inghetata. mersi de avanpremiera! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. @Carmen: si eu l-am cautat putin prima oara, da' a meritat cand l-am gasit
    @Misaki: pai nu mai visa atat si treci la treaba, ca din cate am vazut eu pe net, takoyaki astea sunt super easy de facut
    @Zana: great choice, Grecia e foarte misto, criza sau ne-criza
    @Wine and Knives: sa incerci si vinul asta si sa-mi zici ce parere ai

    RăspundețiȘtergere
  7. vai ce dor imi e, cat timp am petrecut la Mihalis pe terasa...nu mai pot sa merg fiindca nu e net pe insula si inca n-am reusit sa-mi pot lua un concediu in care sa nu mai fie nevoie sa muncesc, dar poate in august fac si efortul asta. Thassos e locul meu de suflet. Multumesc pentru articol :)

    RăspundețiȘtergere
  8. cu mare placere! cat despre net, Michalis are wi-fi la terasa, asa ca don't worry :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Grecul mai pune in taramosalata si cate un ou intreg (sau doar albusul - mai finesse) :) si un catel de usturoi zdrobit, si atunci chiar ca nu mai seamana cu salata noastra de icre.
    Nu ca ar fi plictisitoare in vreun fel nici salata clasica de icre dar e o variatiune buna, sa o incerci daca vrei. Neaparat cu niste masline on the side ;)

    RăspundețiȘtergere
  10. @flori: ca mare dreptate ai. eu ziceam sa ma aventurez in alta parti anul asta, insa cu agitatia asta, am zis ca mai bine ma duc intr-un loc unde stiu cum sta treaba. si mancarea buna.:)

    RăspundețiȘtergere
  11. trebuie sa remarc intai bluza extrem de asortata evenimentului :). bravos. puncte in plus :)). iar despre mancare, caracatita aia arata delicios! si nu numai ea...

    RăspundețiȘtergere
  12. bluza aia era singura cu maneca lunga, dar indeed, s-a potrivit pe concept :))

    RăspundețiȘtergere
  13. Trebuie neaparat sa incerc si eu :Salata tarama din icre de crap caci prea o lauda toata lumea . Pare simplu. Merci

    RăspundețiȘtergere
  14. Poti sa imi spui cat a costat camera? Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  15. aproximativ 100eur pe noapte, cu demipensiune inclusa

    RăspundețiȘtergere
  16. TARAMOSALATA se face din icre de peste de mare belelelor,nu va mai laudati ca stiti,nu cred ca cineva care a mancat o adevarat salata de icre greciasca va spune ca a fost facuta din icre de crap. ati auzit voi ceva de pe la X si Y dar nu ati inteles despre ce este vorba. laude,laude si iar laude .ati vazut voi grecia cum am vazut eu ursul polar! cine citeste crede? face vacanta in grecia de vreo 8 ani.....poate saraca nu are nici dupa ce bea apa si se lauda cu vacante de vacante......

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. despre ce saraca e vorba, ca nu mai inteleg nimic... :)) (btw, daca o sa cauti putin pe net o sa vezi ca cele mai folosite icre in taramoslata sunt cele de cod sau de crap, asa ca vezi cu ursul ala polar si mai lasa trollingul anonim :))

      Ștergere
  17. icrele tarama sant icre de peste marin marunt amestecate,adica din pmm,cum se spunea demult,asta insemna icre tarama,probabil de aici vine si taramosalata,n-are legatura cu crapul

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...